Projektutbildningsplan Olika typer av utbildning är en integrerad del av många IT-projekt. Börja med att identifiera din publik eller vem behöver vilken träning. Att identifiera din målgrupp dikterar ofta träningsinnehållet och leveransmetoden, t. ex. utbildning av projektets systemadministratörer innebär ofta få studenter, mycket tekniskt innehåll och levereras på plats av säljaren som instruktörledd klass. Uppskattningar för övriga utbildningskrav kan komma från projektets intressenter. Se projektets träningschecklista (worksheettab) för andra idéer och exempel och för detaljerad planering. Var noga med att läsa instruktionerna och definitionerna i arbetsboken för vägledning. Vänligen skicka frågor och feedback om användningen av denna mall till it-project-managementvt. edu. Anvisningar för användning Spara en kopia av arbetsbladet IT Project Training Plan (Excel pdf). Läs sidan Instruktionsdefinitioners arbetsblad. Använd kalkylbladet Krav identifiera alla typer av träning som behövs. Spela in detta i publiken och träna innehålls kolumner. För varje typ av träning som identifieras kompletterar du övriga träningskrav (kolumner) med inmatning från projektets intressenter. Använd Checklist-kalkylbladet för detaljerad planering för varje typ av identifierad träning. Använd information om arbetsbladet för att slutföra projektets räckviddsformulär. Om det är önskvärt bifogar du det färdiga arbetsbladet till projektets räckviddsformulär. Spara färdigt arbetsblad med den andra projekthanteringsdokumentationen i projektdokumentförvaret. Obs! Innehållet på denna webbplats är en quotviving documentquot med justeringar gjorda baserat på erfarenhet och användning. Projektledningspaket Alla dokument Programvaruutbildningsplan Kategori: Planer och procedurer Använd denna mall när du utformar ett komplext mjukvaruprojekt. Arbetsbladet Software Training Plan hjälper dig att utveckla en omfattande träningsplan för att säkerställa att projektet kan hanteras av din klient eller annan part. Relaterade dokument kan användas i samband med detta dokument beroende på din situation. Många relaterade dokument är avsedda att användas som en del av ett projektledningssystem. Projektledningspaketet med mallar komplimangerar förslaget och kontraktsdokumenten genom att ge dig en samling affärsdokument som ska användas när du har ett projekt att arbeta på. En mängd olika dokument ingår och är avsedda att plockas utifrån dina behov. Alla projekt är olika och har olika behov och mål. Välj samlingen av dokument från vår samling och använd dem efter behov för ditt projekt. Rekommendationer och prov som tillhandahålls är endast avsedda som allmänna riktlinjer. Hur skriver du ett program för programvaruutbildningsplan Företagsprogramvaruutbildningsplan PROJEKTDOKUMENT TITEL Författare Titel Företag Aktuellt Dokumentversion Kontrollinformation Dokumentversion Historik Versionsnummer Datum Författare Version Anteckningar 1. Inledning 1 Syftet med detta dokument Mål Inför syftet med detta dokument är det mål och dess avsedda målgrupp. Exempel. Syftet med detta dokument är att formellt erkänna och kodifiera de policyer och förfaranden som företaget vill vidta för att organisera programvaruutbildningsbolaget tillhandahåller anställda och leverantör. De mål och mål som anges i denna plan är avsedda att ge företaget möjlighet att uppnå en konsekvent träningserfarenhet. Bolaget ger sina anställda personal och leverantörer denna programvaruutbildningsplan som en översikt över de nödvändiga stegen och principer som ska vidtas när man utvecklar eller genomför programvarutbildning. 1 Omfattning av dokument Sätt i beskrivning av omfattningen av denna programvaruutbildningsplan och om det gäller en hel applikation eller komponent därav. Ange huruvida denna träningsplan eller ska regleras eller ersättas med andra policyhandlingar som redan finns om träning eller specifika processer eller förfaranden. 1. 21 Omfattningsbegränsningar Lägg in restriktioner som schemankostnadsinteraktionsöversikt eller annan information som är relevant för den önskade träningen. 1 Mål i denna plan Sätt i en översikt eller kort beskrivning av produktprogramvaran eller annat önskat slutresultat som uppnås genom denna programvaruutbildningsplan. 1 Business Context Sätt in en översikt över företag eller organisationer som påverkas av denna programvaruutbildningsplan. Inkludera företag eller organisationer kritiska komponenter och lita på specifika leverantörstjänster eller andra tillgångar. 1 Mål Definierade Övergripande mål för programvaruutbildningsplanen är att ge lätt och lättillgängligt kontorspersonal eller leverantörer för att organisera och genomföra acceptabla utbildningsplaner. Sätt in ytterligare mål eller mål här. Sätt in ytterligare mål eller mål här. 1 Referenser och referensmaterial Infoga en lista över alla referensdokument och annat material som är relaterat till programvaruutbildningsplanen. Referenser kommer ofta att inkludera men är inte begränsade till. Användarhandböcker eller handböcker. Tredje parts böcker eller resurser Annan företagsprogramvaruutbildningsplan Alla andra relevanta dokument eller resurser. 1 Dokumentationsobjekt Infoga referenser till dokumentation eller kontaktlistor som kan inkludera men är inte begränsade till. Kritisk programvara för företagstjänster Lista företag Kritiska programvaruförsäljare Lista Företag Kommersiell programvara Support Telefonnummer och tjänster Företagstjänst Loggar eller lösenord Företagsprogram Support eller underhållsavtal och relevanta kontakter. 1 Terminologi som används i denna programvaruutbildningsplan Lägg in referenser och avgränsningar för terminologi som används i denna plan. Inkludera alla akronymer och förkortningar också. Lägg in terminologi definition här. Lägg in terminologi definition här. Lägg in terminologi definition här. Lägg in terminologi definition här. Lägg in terminologi definition här. 1 Kontaktpunkter Infoga kontaktpunkts kontaktmetod och alla policyer för samordning av sådana kontakter. Sätt in kontaktpunkter här. Sätt in kontaktpunkter här. eller använd följande tabellstruktur. Kontakt Namn Kontakt Telefon Kontakt E-post Ansvarsområde 2. Programvaruutbildningsplan. Nuvarande systemöversikt 2 Bakgrundsförstärkare Systemmål Ange en översikt över ditt nuvarande system. Inkludera syftet och affärsmålet för det nuvarande systemet. 2 Hårdvarukrav amp Begränsningar Infoga information om hårdvara som krävs enligt denna plan och om det finns begränsningar att betrakta e. g. Webbläsare som ska användas för säkra sot-program etc. etc. 2 Kända problem Följande är begränsningar eller kända problem som påverkar programvaruutbildningsplanen. Lägg till ytterligare beskrivningar av begränsningarna eller kända problem här. 2 Dokumentation Följande dokumentation är tillgänglig för det aktuella systemet. Infoga ytterligare beskrivningar eller listor över den tillgängliga dokumentationen. 3. Planens genomförande Sätt i de övergripande målen för genomförandet av programvaruutbildningsplanen. Din programvara för utbildningsprogram kan innehålla flera olika tillvägagångssätt för vissa typer av träning, till exempel individuell gruppbedömning av gruppavdelningar, seminarier etc. 3 Utbildningsmetoder Förfaranden Här beskrivs de metoder och förfaranden du önskar dina utbildare ska följa och utbilda personal på . Om metoder och förfaranden från ett befintligt system eller träningsplan ska ingå i denna plan kommer du att beskriva dessa procedurer i det här avsnittet snarare än att bara hänvisa till dem. Sätt in träningsmetoder här. 3 Testning av träningshållningsförmåga Utvärdering Beskriv de metoder som ska användas om det är tillämpligt för att administrera testprov eller andra metoder för att benchmarking behållandet av träningen. Gör bestämmelser om huruvida detta ska administreras efter slutförandet av den ursprungliga träningsplanen efter bestämd tid eller kombination av dessa. Se till att du ställer in de mål som måste uppnås i det här avsnittet. Sätt in testmetoder här. 3 Programvaruutbildningsplan Tidslinjer Amp Schedules Sätt in några tidslinjer milstolpar eller datumkänsliga tidsfrister som måste följas för denna programvaruutbildningsplan. 1. Sätt in tidslinjens milstolpe eller schema här. 2. Sätt in tidslinjens milstolpe eller schemalägg här. 3. Sätt in tidslinje milstolpe eller schemalägg här. 4. Sätt in tidslinjens milstolpe eller schemalägg här. 5. Sätt in tidslinjens milstolpe eller schema här. 3 Programvaruutbildning Planera mål mot mandat Målen i Sect. bör betraktas som övergripande mål för programvaruutbildningsplanen. De kan inte alltid vara exakta uppdrag. Individuella avdelningar och procedurer eller andra program för utbildning av program kan beskriva ytterligare instruktioner som ska följas. 3 Programvaruutbildningsplan Administration. Skapa översikt Sätt i beskrivningen av de metoder som företaget vill använda för att administrera programvaruutbildningsplanen i ett konturformat. Alla planer måste innehålla information som beskriver följande. T. ex. Företaget önskar att alla mjukvaruutbildningsplaner innehåller en skiss för hur tränaren ska hantera följande. En inskrivning av studenter Lärningssystem LMS b Klassrumsmiljö att utnyttjas konferensrum föreläsningssal c Utrustning krävs. Visuella hjälpmedel projektorer arbetsstationer d Läromedel krävs böcker handböcker mm e Rekordhantering krav certifikat tester mm 3 Programvara Utbildningsplan Performance Testing Sätt in målen och kraven för att testa att planen fungerar korrekt med avseende på normalt driftssvar och genomförandeperioder skalbarhet bärbarhet och alla andra prestandakrav inom affärsmiljön. 3 Programvaruutbildningsplan Administration. Uppföljning Träning Lägg in information om huruvida uppföljning krävs och under vilket schema det ska utföras under. Om certifieringar ska beaktas, ta med information om hur eleverna ska se till att de uppnår och behåller sina tredjepartscertifieringar. 3 Programvaruutbildningsplan Revisioner Ändringar Sätt in målen och kraven för hur ändringar och ändringar ska göras i programvaruutbildningsplanen. Ofta börjar nya metoder integreras i etablerade utbildningsprogram utan att vara representerade inom Company Plan Document. Skriv in beskrivning av hur när det här dokumentet måste uppdateras när detta inträffar. 4. Programvaruutbildningsplan. Material I det här avsnittet beskrivs och definieras var och en av de material som krävs för programvaruutbildningen. Detta är detaljerad redovisning. Du kan bifoga ytterligare utställningar till det här avsnittet om din programvaruutbildningsplan kräver dem. 5. Programvaruutbildningsplan Läroplan Ange de specifika beskrivningarna av varje avsnitt i läroplanen för programvarutbildning. Detta ska betraktas som din kursplan för denna programvaruutbildningsplan. kursplanen kan inkludera men är inte begränsad till följande organisationsstruktur. KURSPLAN Kursplan Sektion Beskrivning Sektion Organisation Sektion Mål o Mål o Mål o Mål o Mål ämne Ämne o Ämne o Ämne o Ämne o Ämne Sektion Material som krävs Sektion Betygskriterier Allmänt 6. Programvaruutbildningsplan Utvärdering En beskrivning av metodiken om hur utvärderingar av lärarstuderande och kursen ska genomföras efter träning. Bestäm om det är omedelbart eller efter att en särskild milstolpe eller benchmark har uppnåtts för testning av certifiering mm. 7. Programmeringsplan Plan för maskinvara och miljökrav En beskrivning av hårdvaru - och miljökraven för programvaruutbildningsplanen. Exempel. 7 Hårdvarukrav Namn Skriv in beskrivningen här. 7 Programvarulista Namn Ange beskrivning här. 7 Säkerhetsresurser Krav Namn Sätt in beskrivningen här. 7 Särskilda verktygs krav Namn Infoga beskrivning här. 7 Särskild dokumentation Krav Namn Infoga beskrivning här. 7 Särskilda risker och antaganden Skriv in beskrivningen här. Fokus på begränsningar som tillgänglighetstid för resurser begränsar personal och tillgänglighet för utvecklare och alla andra resurser beroende på eller externa faktorer som kan påverka programvaruutbildningsplanen. 7. 61 Beredskapsplan för risk - och antagande Ange en beskrivning av beredskapsplanen för varje föremål som anges ovan. T. ex. Utvecklare eller supportpersonal är sjuk i träningsdagen. 8. Ändra förfrågan och hantering En beskrivning av programvaruutbildningsplanens ändringsbegäran och förändringshanteringsproceduren. Beskriv processen som måste följas för inlämningsgranskning och godkännande för alla förfrågningar om ändring till programvaruutbildningsplanen eller någon ändring av någon del av leveranserna. 9. Godkännande av programvaruutbildningsplan En beskrivning av den personal som är behörig att godkänna programvaruutbildningsplanen. Deras namn och underskrift måste åtfölja detta dokument. Godkänd Titel Datum undertecknad. Godkänd Titel Datum undertecknad. Godkänd Titel Datum undertecknad. Godkänd Titel Datum undertecknad. 10. Bilagor En beskrivning av all annan stödjande information som krävs för att förstå och genomföra programvaruutbildningsplanen och kraven. Alla dokumentation för mjukvaruutveckling kräver följande två bilagor. 10 Definitioner Akronymer Förkortningar En beskrivning av definitionen av viktiga termer förkortningar och akronymer. Detta kan också innehålla ordlista. 10 Referenser En lista över alla citat till alla dokument och möten som hänvisas till eller används vid utarbetandet av denna programvaruutbildningsplan och testkravdokument. Kundinledningar Utvecklarens initialer Ett dokument från förslagssats Professional Det redigerbara programvaruutbildningsdokumentet - komplett med den faktiska formateringen och layouten finns i detaljhandelsförslaget. Professional. Training Plan Template UTBILDNINGSPLANMEDEL Inledning Detta avsnitt ska innehålla en allmän beskrivning av träningen planera och en översikt över vad planen kommer att innehålla. Det finns inte mycket behov av detaljerad information i det här avsnittet eftersom detaljerna kommer att ingå i efterföljande avsnitt i hela dokumentet. Det här avsnittet kan innefatta syftet med utbildningen och målen som utbildningen utformades för att uppnå. Denna träningsplan, utvecklad av Ace Consulting, är utformad för att beskriva målen, kraven, strategin och metoden som ska användas när Ace Agile Training tillhandahålls. Syftet med denna utbildning är att träna Ace Consulting Staff på olika vanliga Agile Project Management metoder och verktyg. Denna utbildning kommer att göra det möjligt för Ace Consulting Staff att arbeta närmare sina kunder för att introducera Agile-metoder i deras nuvarande projektledningspraxis. Kontaktpunkter Det här avsnittet bör ge kontaktpunkterna utbildning, utveckling, samordning och förenkling. Kontaktpunkterna kan också innehålla avdelnings - eller sektionschefer och utbildningsplanerare. Kontaktpunkter är nödvändiga som en snabb referens för rätt personalen till kontakter angående frågor om utbildning, schemaläggning eller krav. Kontaktpunkterna för Ace Agile Training, samt avdelningsutbildningsplanerare, listas i tabellen nedan. För frågor angående utbildningsutveckling, samordning eller förenkling, vänligen kontakta lämplig kontaktpunkt nedan. Behov och färdighetsanalys Det här avsnittet ska beskriva olika aspekter av träningen för att inkludera följande: Organisationsbehov, Utbildningsutvecklingsstrategi, Målgrupp, Lärandemål och färdigheter som krävs för att möta lärandemål. Detta avsnitt är viktigt för att skapa grunden för den övergripande träningsplanen. Det ger en beskrivning av vad organisationerna behöver, hur utbildningen utvecklades och vilka färdigheter och lärandemål som krävs för att möta dessa behov. Ace Consulting har identifierat behovet av sin konsultgrupp för att få en bättre förståelse och mer förtrogenhet med Agile Project Management metoder och ramverk. Eftersom våra kunder har uttryckt en önskan att flytta in på att hantera projekt genom Agile-metoder, måste Ace Consultings anställda vara bättre placerade för att hjälpa sina kunder att uppnå detta tillvägagångssätt. Ace Consultings Training Department har arbetat för att utveckla ett Agile Training Program för att möta detta behov. För att göra detta har Ace Consultings träningsgrupp deltagit i olika Agile train-the-trainer-kurser, köpt det senaste Agile-träningsmaterialet och har använt dessa verktyg för att utveckla ett robust program för att utbilda Aces Consulting Group-anställda. Målgruppen för den här utbildningen är Aces cadre av fältkonsulter som har direkt fakturabelt stöd till sina kunder. Dessa anställda tjänar som främsta led i kraften för att göra det möjligt för sina kunder att överväga och genomföra Agile-metoder i sin projektledningsstruktur. De färdigheter som krävs för att delta i denna utbildning är i enlighet med Ace Consultings Management Consulting Guide. Denna guide dokumenterar de färdigheter som krävs av alla Ace-fältkonsulter. Lärandemålen för denna utbildning är: Ljudkännedom om flera vanliga Agile-metoder. Möjlighet att kommunicera Agile metoder till kunder. Förmåga att hjälpa kunder att genomföra Agile-verktyg (scrum, Kanban). Krav Spårbarhet Det är viktigt att all utbildning som tillhandahålls inom en organisation ger värde och gynnar organisationen genom att stödja sina strategiska mål och mål. I det här avsnittet beskrivs hur utbildningskraven gäller lärandemålen och hur lärandemålen knyts till stöd för organisationsstrategin. Ace Consultings Agile Training Program är nödvändigt för att ge Aces Consulting Branch de verktyg som behövs för att introducera och implementera Agile-metodiken över hela kundbasen. Aces Executive Ledarskap har bestämt att Agile Project Management är en nyckelfaktor i företagets förmåga att växa och ge värde åt sina kunder. Agile Training Program kommer att träna Aces konsulter i vanliga Agile metoder. Det kommer också att ge scenariedrivna praktiska övningar för att undervisa konsulter att kommunicera dessa metoder till kunder. Slutligen kommer utbildningen att ge konsulter den nödvändiga kunskapen för att introducera och implementera Agile-verktyg bland sin kundbas. Dessa inlärningsmål stöder direkt Ace Consultings företagsstrategi att flytta in i olika projekthanteringsfält och ge fler alternativ och värde till sina kunder. Utbildningsmetod Denna del av träningsplanen ska användas för att beskriva vilka metoder som ska användas för att utföra träningen. Utbildningsmetodiken bör komplettera och förstärka de behov, färdigheter och lärandemål som redan beskrivits. Tillsammans med träningsmetoderna bör beskrivningar av de olika träningsmedierna ges i detta avsnitt för att inkludera text - eller kursböcker, audiovisuella verktyg och hjälpmedel, eller annat referensmaterial. För att uppnå lärandemålen för Ace Consulting Agile Training Program, har en grundlig utbildningsmetod utvecklats för lämplig målgrupp och färdighetssätt. Utbildningen kommer att bestå av ett tre (3) dagers instruktionsblock och inkluderar olika träningsmaterial och scenarier. Efter avslutad utbildning kommer ett test att administreras för att säkerställa behärskning av de agila koncepten och lärandemålen. Utbildningsmaterial kommer att innehålla en 65-sidig PowerPoint-presentation, handouts på de olika Agile-verktygen, 5 scenarier utformade för att låta studenterna tillämpa olika Agile-begrepp och ett slutligt test som tas av alla studenter. Instruktören kommer att undervisa Agile-ramverket och koncepten från bildpresentationen. Vid olika intervaller under träningen kommer instruktören att presentera scenarier för de studenter som kommer att bryta sig in i grupper för att slutföra och korta sina scenarie lösningar. Det kommer att finnas gott om möjligheter inbyggd i klassen för frågor och svar också. Kompletterande handouts kommer att ges till alla studenter som täcker de verktyg som används i Agile Project Management. Dessa handouts kommer att diskuteras i träning och studenter förväntas studera och behärska de begrepp som ingår i handouts före kursens slutprov. Examinationen kommer att administreras i slutet av den sista dagen av träningen. Examinationen kommer att bestå av trettio (30) frågor. För att klara en student måste svara minst 24 (24) frågor korrekt. En godkänd kurs ska tjäna certifiering för studenten. Utbildningsmiljö Denna avsnitt av träningsplanen ska beskriva var träningen ska äga rum. Den här beskrivningen kan innehålla sittplatser, tillgänglig audiovisuell utrustning, uppgifter och ansvar för att reservera rumsrum där utbildningen ska hållas och eventuella tillhörande elevkrav. Det här avsnittet bör också innehålla en lista över eventuella begränsningar och begränsningar för träningsmiljön. Utbildningen kommer att genomföras i Ace Consulting Executive Conference Room (ECR). ECR har en sittplatsskapacitet på 15 studenter. ECR är fullt utrustad med en stationär arbetsstation med anslutning till en överheadprojektor. ECR har också flera vita styrelser och flipchart som är nödvändiga för de olika visuella hjälpmedel som krävs för denna träningsevenemang. ECR är också utrustad med telekonferens och videotelefonkonferens om det skulle uppstå behov. Ingen mat eller dryck är tillåtet i ECR så att det blir tillräckligt med raster till eleverna genom hela träningen samt tillräckliga lunchpauser på varje träningsdag. Medan det finns lokala nätverk (LAN) - anslutningar som finns i ECR, kommer studenterna inte att få ta med sina bärbara datorer, eftersom detta kommer att vara störande för träning. Eleverna är också avskräckta från att svara på e-post och telefonsamtal på sina björnbär eller andra mobila enheter medan träning utförs. Eleverna kommer att ha tillräckligt med tid under pauserna för att kontrollera e-post och ringa under hela tre dagarna av träningen. Utbildning Referenser De flesta träning innehåller olika referensmaterial för studenter att ta emot och lära. Det här avsnittet ska lista och beskriva dessa referensmaterial samt tillhandahålla formulär eller dokumentnummer, versionsnummer, format och plats där dokumenten är lagrade och tillgängliga för studenterna. Det finns flera referenser som kommer att användas under de tre dagarna av Agile-träningen. Alla dessa material kommer att tillhandahållas till eleverna på den första dagen av träning men dessa material kommer också att finnas tillgängliga om eleverna förlorar eller förlorar något av föremålen. Tabellen nedan ger en lista över referensmaterial, dokument och versionsnummer, format och plats där materialen kommer att finnas tillgängliga. Shared Drive Agile Training Mapptestning och utvärdering Många träningsarrangemang har någon metod att testa eller utvärdera studentprestanda och elevernas förmåga att förstå de olika begreppen. Detta avsnitt ska beskriva i detalj de test - och utvärderingskrav som förväntas av alla elever som utbildas. Detta kan innehålla nödvändiga poäng och betyg, ämnet testas eller andra utvärderingsmetoder och kriterier. Efter avslutningen av det tre dagars Agile Training Programmet kommer alla elever att få ett 30 (30) frågetest för att visa sin förmåga att behärska olika Agile-begrepp. Alla elever måste uppnå en rå poäng på minst 24 (24) korrekta svar. Testet kommer att bestå av frågor relaterade till följande: Allmänna Agile Concept and Theory Kunskap om Kanban Board Theory and Practice Knowledge of Scrumteori och övningskunskap om extrem programmeringsteori och övning Genomförande Agile Methodology Efter att ha erhållit godkänt testresultat ska studenterna få certifiering som en Ace Consulting Agile Project Management Practitioner. Om en student inte lyckas uppnå ett godkänt slutresultat kommer ingen certifiering att tilldelas och studenten får möjlighet att ta ut träningen igen med ett efterföljande omprövning på ledarens diskretion. Träningsplan Alla träningsarrangemang bör ha ett formellt schema upprättat. Detta ger studenter, facilitatorer och ledning med medvetenhet om undervisningen. Schemat bör vara formellt planerat och omfatta alla instruktionsblock samt planerade raster. Detta avsnitt ska ge en detaljerad beskrivning av träningsplanen. Ace Consultings Agile Training Programmet spänner över tre (3) dagar i enlighet med följande träningsschema: Kompletta riktlinjer för att utforma din träningsplan. Självstyrda elever kan använda dessa riktlinjer för att utveckla sin egen träningsplan. Huruvida deras utbildningsmål innebär att man lär sig vissa ämnen och färdigheter kan eleverna starta sin inlärning genom att starta sin planering. OBS: Skräck inte av längden på denna ram. Om du tittat på en lista över alla steg som behövs för att handla mat, kanske du bor hemma. Du kan slutföra dessa riktlinjer utan att vara expert. Allt du behöver är att göra ett åtagande och ta ett par timmar av din tidsperiod under vilken du kommer att lära dig. Även avsnitt i detta ämne innehåller även biblioteksbloggar relaterade till utformning av utbildnings - och utvecklingsplaner Utöver artiklarna om detta aktuell sida, se även följande bloggar som har inlägg relaterade till att utforma utbildnings - och utvecklingsplaner. Skanna ner bloggarna för att se olika inlägg. Se även avsnittet quotRecent Blog Postsquot i sidofältet i bloggen eller klicka på quotnextquot nära botten av ett inlägg i bloggen. Bloggen länkar också till många gratis relaterade resurser. Vägbeskrivning till Använda quotComplete riktlinjer. citationstecken Om du utformar en träningsplan för att förbättra inledande förståelse och kompetens inom ledning, ledarskap eller tillsyn följer du anvisningarna i lämpliga ämnen Management Development. Ledarskapsutveckling eller tillsynsutveckling. OBS! I detta dokument används termen quotsupervisorquot för att referera till den position som den studerande direkt rapporterar till, till exempel, en verkställande rapport till styrelsen. Utforma din träningsplan genom att fortsätta genom varje av följande numrerade steg i det här dokumentet. Du kommer att vägledas för att skriva din träningsplan med hjälp av ramverket för att utforma din träningsplan. Förberedelser för att utforma din träningsplan Oroa dig inte om din plan är perfekt eller inte - Planen är en guide, inte en lögn. Oroa dig inte för att du helt förstår nyckelvillkor i träning eller om din plan är quotperfectquot eller inte. Nyckeln är att komma igång. Börja enkelt, men börja. Gör det bästa du kan för nu. Det finns ingen perfekt plan. Du gör planen enligt din egen natur och dina behov. Det är också inte viktigt att hålla sig till planen för planens skull. Planen kommer sannolikt att förändras när du går vidare. Det är bra, så länge du märker att det har ändrats och varför. Kom ihåg att utbildning och utveckling är en process Så ofta när vi utformar en plan blir planen slutet i stället för medlen. Planen är en allmän guide - den verkliga skatten som uppnås genom att genomföra din plan är det lärande du uppnår. Lärande är en pågående process. Titta på lärande som en process och du njuter av den långa tiden under resan snarare än den korta tiden på resan. Få lite känsla av dessa grundläggande villkor Du behöver inte vara expert på följande villkor - bara få en allmän bemärkelse om dem. Kan någon av följande ämnen vara till nytta för dig vid denna tidpunkt när du utformar din träningsplan Att bestämma dina övergripande mål i träning Det här avsnittet hjälper dig att identifiera vad du vill kunna göra som ett resultat av att du genomför din träningsplan, till exempel kvalificera dig för ett visst jobb, övervinna ett prestationsproblem, träffa ett mål i din karriärutvecklingsplan, etc. Eleverna är ofta bättre att arbeta mot i de flesta två till fyra mål i taget. Valfritt: Du kanske vill ompröva några av följande uppgifter: Mål - Val av utbildnings - och utvecklingsmål Finns det några tidslinjer som du bör överväga i din plan Måste du uppnå vissa bestämda områden av kunskap eller färdigheter av en viss tid Om så är fallet kan detta påverka ditt val av lärandemål och lärande för att uppnå målen. (Anteckna dina tidslinjer i ramverket för att utforma din träningsplan.) Trävar du på träning och utveckling för att klara av prestationsgapet En prestationsgap indikeras vanligtvis av prestationsbedömningsprocessen. Prestationsbedömningsdokumentet bör redan innehålla en noggrann beskrivning av de kunskaper och färdigheter som du måste lära dig för att förbättra prestanda. För att förstå resultatbrister, se Anställd prestationshantering Eller, är din plan att ta itu med ett tillväxtgap Om så är fallet, var noga med att identifiera vilka kunskaper och färdigheter som behövs för att nå dina mål i din karriär. Överväg att referera till arbetsbeskrivningar, kompetensförteckningar eller till och med nätverkande med andra redan i de positioner som du vill nå inom en snar framtid. Följande länkar kan hjälpa dig. Jobbbeskrivningar Kompetenser Nätverk Karriärplanering Jobbsökning Eller, är din plan att ta itu med en möjlighetsklyfta Om så är fallet, var noga med att identifiera vilka kunskaper och färdigheter som behövs för att utföra det jobb eller den roll som snart kan vara tillgänglig för dig. Återigen, överväga arbetsbeskrivningar, kompetensförteckningar eller till och med intervjua någon redan i jobbet eller rollen som snart kan vara tillgänglig för dig. Följande länkar kan hjälpa dig. Jobbbeskrivningar Kompetenser Nätverk Karriärplanering Jobbsökning Få feedback från andra Be om råd från vänner, kamrater, dina handledare och andra. De kan vara en riktig skatt för realtidens feedback om dig. Exempelvis kan du (tillsammans med din handledare) arbeta tillsammans för att göra en SWOT (en akronym) - analys, inklusive att identifiera dina särdrag, w eaknesses, o pportunities och eventuella höjningar för att nå de önskade målen. Ska du göra självbedömning Till exempel kan du (och din handledare vara tillämplig) arbeta tillsammans för att göra en SWOT (en akronym) analys, inklusive att identifiera dina s trängder, w eaknesses, o möjligheter och eventuella skador att nå de önskade målen. Det finns också ett stort antal självbedömningar tillgängliga vid självbedömningar (många självbedömningar) finns en lista över kompetenser, arbetsbeskrivningar eller arbetsanalys som är tillgängliga för att hjälpa dig att identifiera dina utbildnings - och utvecklingsmål. En kompetenslista är en lista över förmågor som behövs för att utföra en viss roll. Listan kan vara till stor nytta när du identifierar dina lärandemål i din tränings - och utvecklingsplan. Se information i avsnitten Jobbanalys Jobbbeskrivning Kompetenser Börja med att tänka på hur mycket pengar du behöver för att finansiera din plan. Du kanske behöver pengar, t. ex. att betala utbildare, skaffa faciliteter och material för träningsmetoder, betala löner för anställda under deltagande i träningsevenemang mm Börja med att registrera dina förväntade utgifter i avsnittet "Utarbeta din träningsplan" i avsnittet "Utarbeta din träningsplan". Identifiera dina träningsmål. Vid det här laget bör du ha en stark känsla av vad dina träningsmål är, efter att ha övervägt var och en av ovanstående steg. Det är viktigt att målen utformas och formuleras för att vara quotSMARTERquot (en akronym), det är s specifikt, lättillgängligt, ett acceptabelt för dig, r ealistiskt att uppnå, är bunden med en tidsfrist, och du ökar dina förmågor och räknar till dig. (För mer vägledning, se Mål och mål bör vara SMARTARE.) Skriv ner dina träningsmål i ramverket för att utforma din träningsplan. Fastställande av dina lärandemål och aktiviteter Syftet med denna del av din planering är att utforma lärandemål som i slutändan gör att du når dina övergripande utbildnings - och utvecklingsmål. Du kommer också att identifiera de inlärningsaktiviteter (eller metoder) du behöver göra för att uppnå dina lärandemål och övergripande utbildningsmål. Du kanske vill ompröva informationen i avsnitten: Utforma utbildning (identifiera lärandemål, metoder att använda osv.) Metoder - Kom ihåg Vissa grundläggande principer om vuxeninlärningsmetoder - några grundläggande misstag att undvika när man väljer metoder Metoder - Bygga mer lärande i utbildnings - och utvecklingsplanen Olika idéer för sätt att lära känna Identifiera några preliminära inlärningsmål för varje nytt kunskapsområde som du behöver lära dig. Noggrant överväga alla dina träningsmål. Vad som specifikt måste uppnås (det vill säga vilka mål som ska uppnås) för att du ska nå dessa mål Vilka av dessa mål kräver att du lär dig nya kunskaper eller färdigheter? Dessa mål kommer sannolikt att bli lärandemål i din träningsplan. På samma sätt som utbildningsmålen bör lärandemålen utformas och formuleras som quotSMARTERquot. (Se grundläggande riktlinjer och exempel för att skriva lärandemål.) I vilken ordning ska lärandemålen uppnås Vanligtvis bygger lärandet på lärande. Det kan vara användbart att lära sig vissa områden av kunskap och färdigheter innan de lär sig nya områden. Noggrant överväga - När du har uppnått alla dina lärandemål har du verkligen uppnått alla dina övergripande utbildningsmål Nu läser du för att skriva ner dina inlärningsmål i ramverket för att utforma din träningsplan. Vilka är de bästa inlärningsaktiviteterna (metoder) för att du ska uppnå dina inlärningsmål? Metoderna matchar din specifika inlärningsstil, t. ex. läsa, göra eller lyssna Gör metoderna sträckta dina stilar, är metoderna lättillgängliga för dig? Använd metoderna i praktiken av lärande möjligheter i verkligheten, t. ex. använda utbildningsmöjligheter på arbetsplatsen, verkliga problem som uppstår på jobbet, användning av projekt och program på jobbet. Observera att inlärningsaktiviteter alltid stämmer överens med lärandemålen på en och en. Du kan dra nytta av följande länkar, några typiska sätt att lära dig. Några nya sätt att lära sig på arbetsplatsen och inlärningsstilförteckningen.) Innehåller dina inlärningsaktiviteter dina pågående reflektioner om ditt lärande Du (och din handledare, om tillämpligt) kommer att dra nytta av att regelbundet ta tid att stå tillbaka och fråga om vad som händer i din träning, vad lär du dig och hur, om något ska ändras, etc. Färdigheter i reflektion är avgörande för löpande lärande i ditt liv och arbete. Överväg att använda en privat inlärningsdagbok. Nu läser du för att skriva ner dina inlärningsaktiviteter i ramverket för att utforma din träningsplan. Vilka observerbara resultat eller bevis på lärande kommer du att producera från dina inlärningsaktiviteter som kan ses över för att verifiera lärandet? För idéer om vilka resultat som ska utformas i din plan, se exempel på resultat av lärare som medel för att verifiera lärande. Nu är du redo att skriva ner ditt bevis på att du lär dig i ramverket för att utforma din träningsplan. Vem ska verifiera att alla dina inlärningsmål har uppnåtts. Ideellt utvärderas ditt lärande av någon som har stark kompetens inom de kunskaper och färdigheter som krävs för att uppnå dina träningsmål. Nu är du redo att skriva ner din utvärderare i ramverket för att utforma din träningsplan. Nu när du vet vilka aktiviteter som ska genomföras, tänk igen om eventuella kostnader som behövs, t. ex. för material, anläggningar etc. Du kanske vill uppdatera quotBudgetquot-avsnittet i ramverket för att utforma din träningsplan. Hur hanterar du pågående tid och stresshanteringsfrågor när du genomför din plan Professionell utveckling inkluderar i själva verket behovet av självutveckling. Därför kan du överväga information i avsnitten Stresshantering Tidshantering Arbetslivsbalans Självförtroende Emosionell intelligens Behåll en positiv hållning Utveckla material du kanske behöver Målet med denna fas i din planering är att skaffa eller utveckla resurser du behöver genomföra de aktiviteter du valt i den föregående fasen av planen. Du kanske vill granska informationen i avsnittet Utveckla utbildningsmaterial (utveckla faciliteter, dokument, grafik etc.) Tänk på om du behöver skaffa eller starta: Anmäl dig till kurser, köp böcker, schemalägga tid med experter, få en mentor, schemaläggning tid med din handledare osv. Nu när du har tänkt dig närmare på inlärningsmetoder och tillhörande material, tänk på om eventuella kostnader som behövs, t. ex. för material, anläggningar etc. Du kanske vill uppdatera quotBudgetquot-avsnittet i ramverket för att utforma din träningsplan. Skulle någon av dina planerade inlärningsmetoder bli förtrogna. Skulle du ha någon annan använda metoderna och dela deras intryck om metoderna med dig. Har du kortfattat granskat metoderna, t. ex. dokumentation, omkostnader osv. Upplevde du några svårigheter att förstå metoderna Planering Genomförande av din träningsplan Målet med denna fas i din planering är att se till att det inte finns några överraskningar under genomförandefasen av din träning. Du kanske vill granska informationen i följande avsnitt Genomförande - Att genomföra eller uppleva träningen Under din träning, hur är du säker på att du förstår den nya informationen och materialet Utföra regelbundet ett kort test, t. ex. alla en gång i taget, försök återkalla huvudpunkterna i vad du just har lärt dig, testa dig själv, etc. Om du är förvirrad, berätta för din tränare nu. Kommer ditt lärande att vara engagerande och roligt Är du säker på att du får den nödvändiga pågående feedbacken, coaching, mentorskap etc. under din tränings - och utvecklingsverksamhet Beakta informationen i avsnitten Delning Feedback Coaching Mentoring Motiverande Anställda Rådgivning Hållande moral Var kommer du att få nödvändig administrativ stöd och material gt Under genomförandet, om några ändringar ska göras i din plan, hur kommer de att spåras Hur kommer planen att omformas Hur kommer det att kommuniceras och till rätt personer Planering Kvalitetskontroll och utvärdering av din träningsplan och erfarenheter Målet med din planering är att säkerställa att din plan verkligen uppfyller dina träningsmål på ett realistiskt och effektivt sätt. Du kanske vill granska informationen i avsnittet: Utvärdera träningsprocess och resultat Whos ansvarig för genomförande och spårning av din övergripande plan Hur vet du om planen är på spår eller behöver ändras Överväg att ha en lokal träningsexpert granska planen. Experten kan särskilt granska om - dina utbildningsmål kommer att ge de resultat du önskar (och din organisation, om tillämpligt), - lärandemål är specifika och anpassade till dina övergripande utbildningsmål, - de bästa metoderna väljs ut för att nå dina inlärningsmål, och - din metod för utvärdering är giltig och praktisk. Du kanske vill uppdatera avsnittet quotBudgetquot i ramverket för att utforma din träningsplan. Tillvägagångssätt för utvärdering ingår i alla faser av din plan Exempelvis är dina metoder förtrogna innan de tillämpas? Förstår du metoderna när de tillämpas. Ger regelbundet feedback om hur bra du förstår materialen. Hur kommer du (och din handledare om det är tillämpligt) vet om planens genomförande uppnår de utbildningsmål som anges i planen. Om det finns några planer för uppföljningsbedömning, inklusive att bedöma dina resultat flera månader efter att du har slutfört din plan. Uppföljning efter slutförandet av din plan Detta är ofta den del av planen som blir försummad. I vårt samhälle var det ofta så fokuserat på att identifiera nästa problem att lösa, att få av oss har förmågan att erkänna framgångsrika prestationer och sedan fira. Utformningen och planen har förmodligen varit en mycket upplysande upplevelse för dig - en upplevelse som gav ett perspektiv på att lära dig, kan du ansöka på många andra arenor i ditt liv. Grattis Följande utvärderingsmetoder utförs Har du (och din handledare, om det är tillämpligt) gjort en framgångsrik erfarenhet att utveckla och genomföra en utbildnings - och utvecklingsplan? Uppfylls detta resultat. Överväg informationen i avsnittet Belöningssystem för kategorin Utbildning och utveckling: För att runda ut din kunskap om ämnet Bibliotek, kanske du vill granska några relaterade ämnen, som finns tillgängliga från länken nedan. Var och en av de relaterade ämnena innehåller gratis, online-resurser. Skanna även de rekommenderade böckerna nedan. De har valts ut för deras relevans och mycket praktiska karaktär. Rekommenderade böcker Basics och Allmän Information Field Guide till ledarskap och övervakning i affärer av Carter McNamara, publicerad av Authenticity Consulting, LLC. Ger steg för steg, mycket praktiska riktlinjer för att rekrytera, utnyttja och utvärdera de bästa anställda för ditt företag. Innehåller riktlinjer för att effektivt leda dig själv (som styrelseledamot eller anställd), andra individer, grupper och organisationer. Innehåller riktlinjer för att undvika utbrändhet - ett mycket vanligt problem bland anställda i småföretag. Många material i detta biblioteks ämne om bemanning är anpassade från den här boken. Field Guide till ledarskap och övervakning med ideell personal av Carter McNamara, publicerad av Authenticity Consulting, LLC. Ger steg för steg, mycket praktiska riktlinjer för att rekrytera, utnyttja och utvärdera de bästa medarbetarna för din ideella verksamhet. Innehåller riktlinjer för att effektivt leda dig själv (som styrelseledamot eller anställd), andra individer, grupper och organisationer. Innehåller riktlinjer för att undvika utbrändhet - ett mycket vanligt problem bland ideella personal. Många material i detta biblioteks ämne om bemanning är anpassade från den här boken. Följande böcker rekommenderas på grund av deras mycket praktiska karaktär och ofta för att de innehåller ett brett utbud av information om detta ämne. För att få mer information om varje bok, klicka bara på bilden av boken. Dessutom kan en informationsbubbla visas. Du kan klicka på titeln på boken i den bubblan för att få mer information också. Orientering och utbildning av anställda Följande böcker rekommenderas på grund av deras mycket praktiska karaktär och ofta för att de innehåller ett brett utbud av information om detta ämne. För att få mer information om varje bok, klicka bara på bilden av boken. Dessutom kan en informationsbubbla visas. Du kan klicka på titeln på boken i den bubblan för att få mer information också.
No comments:
Post a Comment